خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران
سرویس: اجتماعی - آموزش و پرورش
آخرین سال اجرای آزمایشی طرح ارزشیابی توصیفی در مدارس کشور امسال به پایان میرسد و بر این اساس در سال تحصیلی جاری «نمره» در یکهزار کلاس درس کل کشور شامل 500 کلاس پایه اول، 300 کلاس پایه دوم و 200 کلاس پایه سوم حذف میشود.
به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پس از پایان اجرای آزمایشی حذف نمره در مقطع ابتدایی در راستای طرح ارزشیابی توصیفی، پژوهشکده تعلیم و تربیت در پایان سال تحصیلی 84ــ85 روند اجرای طرح را ارزیابی کرده و جهت بررسی به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه میدهد.
احمدی، مدیرکل دفتر آموزش و پرورش پیشدبستانی و ابتدایی در این خصوص به ایسنا میگوید: مهمترین محور اجرای این طرح تغییر مقیاس کمی صفر تا 20 به رتبهای و حذف نمره از سه سال ابتدایی بوده و به دنبال این امر کارنامه و ساخت آن تغییر کرده و گزارش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان جایگزین کارنامه شده است.
وی اعلام کرد: مدیران 500 مدرسه و معلمان یکهزار کلاس درس جهت اجرای طرح همچنین کارشناس مسؤولان ارزشیابی کلیه استانها آموزش دیدهاند.
به گفته احمدی 30 تا 35 کلاس در هر استان در سال جاری تحت پوشش اجرای طرح حذف نمره در مقطع ابتدایی قرار میگیرند.
وی با اشاره به تعیین ناظران علمی طرح حذف نمره در مقطع ابتدایی میگوید: بعلاوه از طریق برگزاری کارگاههای آموزشی از سوی ناظرین علمی و مدرسین آموزشدیده طرح، معلمان با ابزارهای اجرا نظیر مشاهده، پوشه کار، خودسنجی و دیگرسنجی توسط دانشآموزان، آشنا میشوند.
به گزارش ایسنا، با اجرای طرح ارزشیابی توصیفی یا حذف نمره در مقطع ابتدایی امتحانات پایانی دانشآموزان حذف شده و پس از پایان دوره درسی خود جشن فارغالتحصیلی میگیرند.
بعلاوه بر خلاف شیوه سنتی که معلم تنها از امتحان کتبی یا ورودی ــ کاغذی به عنوان ابزار منحصر به فرد اطلاع از وضعیت پیشرفت تحصیلی دانشآموزان استفاده میکرد، در این شیوه امتحانات و آزمونهای کاغذی تنها یکی از ابزارها بوده و معیارهای دیگری برای ارزشیابی وجود دارد.
شایان ذکر است که با اجرای طرح فوق تصمیمگیری در خصوص ارتقای دانشآموزان به پایهای بالاتر بر عهده معلم گذاشته میشود و قبولی و مردودی آنها نیز بر عهده وی خواهد بود.
n.kheirabi@gmail.com
آن ها که با باد نرفتند، آن ها که رنگ عوض نکردند، آن ها که بله قربان گوی هر دوران نشدند... و آن ها که چو بید بر سر ایمان خود لرزیدند؛ آتشی افروختند و بر باد شدند! آن ها دانسته و ندانسته، آماج انواع تهمت ها قرار گرفتند؛ تهمت ها، تامل نشده از سوی ملت آگاه و هنر دوست!! دهان به دهان گشت، اندیشه به محاق رفت و متن از اندیشمندان خالی شد تا جولانگاه با باد رفتگان شود!
از خود می پرسیم؛ دوستی کی بر سر آمد؟دوستداران را چه شد؟ آیا بی دوستی خلاء در عمق هستیمان لانه نمی کند؟ آیا با سرسام زمانه رفتن، اندیشه را کشتن تا پیس باشیم و تندرست، می تواند تسلایی بر رنج هستیمان باشد؟! خبرها همواره کوتاه است. لزومی هم نیست که قاصدک آن ها را بیاورد؛ خبر خود می آید. آمد: حسن فتحی هنرمند تئاتر را در همین چند روز پیش به دلیل نداشتن هزینه بیمارستان، در اوج بیماری به کنار خیابان گذاشتند و هر چند بعد، ناچار کمی به او رسیدند، ولی آن، پایانی شایسته انسان، انسان هنرمند نبود. و اینک نوبت به استاد او، مصطفی اسکویی رسیده است. مصطفی اسکویی، دوست، همکار و همرزم عبدالحسین نوشین!، مصطفی اسکویی، شاگرد زاوادسکی که استادش استانیسلاوسکی بود. استانیسلاوسکی،هنرمند جاودانه تئاتر که "سیستم"را کشف کرد و بازیگری را برخوردار از تکنیک کرد. تکنیکی که جسته و گریخته و تکه پاره، سال هاست که همه اساتید تئاتر ایران، چه در دانشکده ها، چه در آموزشگاه ها و چه بر صحنه های تئاتر، بدون نام بردن از استانیسلاوسکی و مصطفی اسکویی که تمام عمر خود را در شرایطی سخت، صرف تعلیم این سیستم در ایران کرد، از آن بهره می برند. بگذریم و خبر را به پایان بریم: دکتر مصطفی اسکویی، پدر تئاتر علمی ایران، بیش از بیست روز است که در بستر بیماری است.