نمره از یک هزار کلاس درس کشور حذف می‌شود،

 

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران
سرویس: اجتماعی - آموزش و پرورش

آخرین سال اجرای آزمایشی طرح ارزشیابی توصیفی در مدارس کشور امسال به پایان می‌رسد و بر این اساس در سال تحصیلی جاری «نمره» در یکهزار کلاس درس کل کشور شامل 500 کلاس پایه اول، 300 کلاس پایه دوم و 200 کلاس پایه سوم حذف می‌شود.

به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پس از پایان اجرای آزمایشی حذف نمره در مقطع ابتدایی در راستای طرح ارزشیابی توصیفی، پژوهشکده تعلیم و تربیت در پایان سال تحصیلی 84ــ85 روند اجرای طرح را ارزیابی کرده و جهت بررسی به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه می‌دهد.

احمدی، مدیرکل دفتر آموزش و پرورش پیش‌دبستانی و ابتدایی در این خصوص به ایسنا می‌گوید: مهمترین محور اجرای این طرح تغییر مقیاس کمی صفر تا 20 به رتبه‌ای و حذف نمره از سه سال ابتدایی بوده و به دنبال این امر کارنامه و ساخت آن تغییر کرده و گزارش پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان جایگزین کارنامه شده است.

وی اعلام کرد: مدیران 500 مدرسه و معلمان یکهزار کلاس درس جهت اجرای طرح همچنین کارشناس مسؤولان ارزشیابی کلیه استانها آموزش دیده‌اند.

به گفته احمدی 30 تا 35 کلاس در هر استان در سال جاری تحت پوشش اجرای طرح حذف نمره در مقطع ابتدایی قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به تعیین ناظران علمی طرح حذف نمره در مقطع ابتدایی می‌گوید: بعلاوه از طریق برگزاری کارگاه‌های آموزشی از سوی ناظرین علمی و مدرسین آموزش‌دیده طرح، معلمان با ابزارهای اجرا نظیر مشاهده، پوشه کار، خودسنجی و دیگرسنجی توسط دانش‌آموزان، آشنا می‌شوند.

به گزارش ایسنا، با اجرای طرح ارزشیابی توصیفی یا حذف نمره در مقطع ابتدایی امتحانات پایانی دانش‌آموزان حذف شده و پس از پایان دوره درسی خود جشن فارغ‌التحصیلی می‌گیرند.

بعلاوه بر خلاف شیوه سنتی که معلم تنها از امتحان کتبی یا ورودی ــ کاغذی به عنوان ابزار منحصر به فرد اطلاع از وضعیت پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان استفاده می‌کرد، در این شیوه امتحانات و آزمونهای کاغذی تنها یکی از ابزارها بوده و معیارهای دیگری برای ارزشیابی وجود دارد.

شایان ذکر است که با اجرای طرح فوق تصمیم‌گیری در خصوص ارتقای دانش‌آموزان به پایه‌ای بالاتر بر عهده معلم گذاشته می‌شود و قبولی و مردودی آنها نیز بر عهده وی خواهد بود.


رمضان مبارک

نگاه اول
رمضان شاد کشورهاى اسلامى
سیدمحمدعلى ابطحى
144387.jpg
ماه رمضان در کشور هاى عربى به عنوان بزرگترین مناسبت شاد سالانه از سوى همه اقشار جشن گرفته مى شود.اساساً در میان احکام و فرایض دینى روزه در کشورهاى اسلامى و به خصوص عربى از جایگاه ویژه اى برخوردار است. چه بسا افرادى که تقیدى به فرایض جارى مثل نماز ندارند، اما روزه دارى را ترک نمى کنند. به همین مناسبت روزهاى رمضان معمولاً بى رونق و شب هاى ماه رمضان در کشور هاى عربى بسیار زنده و پرنشاط است. در حقیقت به نوعى جاى شب و روز تغییر مى کند. مساجد در شب هاى ماه رمضان رونق فراوانى دارد. خطبا و قاریان مشهور سکه ترین ایام خود را شب هاى رمضان مى دانند. اعمال ویژه اى که در فقه اهل سنت براى رمضان پیش بینى شده مثل نماز تراویج که هر شب و به خصوص در دهه آخر ماه در دو نوبت طولانى اقامه مى شود باعث هجوم مردم متدین به مساجد و شب زنده دارى مى شود.در کنار مراسم ویژه دینى ماه رمضان براى سایرین نیز یک جشن تمام عیار است.رسانه ها _ به خصوص تلویزیون هاى کشور هاى عربى _ شب ها بعد از افطار بهترین و شادترین سریال هاى خود را پخش مى کنند و عملاً جشنواره سالانه سریال هاى معروف عربى همزمان با آغاز ماه رمضان است. از اوایل ماه شعبان رقابت فشرده تبلیغات براى سریال هاى جدید را مى توان در همه تلویزیون هاى عربى دید. کشور هاى پیشتاز در ساخت سریال مثل مصر و سوریه در طول سال ده ها سریال آماده مى کنند تا براى فروش و نمایش در تلویزیون هاى خصوصى و دولتى کشور هاى عربى در ماه رمضان آماده باشد. کمتر کانالى در رمضان سریال تکرارى و یا موازى با سایر کانال ها پخش مى کند. نکته جالب توجه اینکه پخش سریال هاى شاد در رمضان سنتى است که حتى در کانال هاى عربى غیرمسلمان هم رعایت مى شود. شاید پربیننده ترین سریال هاى رمضانى در کانال LBC لبنان عرضه مى شود که متعلق به مسیحیان است. سریال هاى ماه رمضان در کشور هاى عربى فقط به محتواى شاد و طنز توجه دارند و به این مناسبت محتواى دینى عرضه نمى کنند.خیمه هاى رمضانیه از عادت هاى دیگر رمضان عربى است. مناطقى در شهر ها انتخاب و در آنجا خیمه هاى موقت و بزرگى برپا مى شود تا در طول ماه رمضان تا نزدیک سحر از مشتریان پذیرایى شود. معمولاً در این خیمه ها خوانندگان معروف جدیدترین کار هاى خود را عرضه مى کنند و رقابت خیمه داران در دعوت از ستاره هاى معروف، یکى از راه هاى رونق خیمه هاى رمضان است. آغاز رمضان رسماً عید تلقى مى شود. جمله معروف «رمضان کریم» شادباش حلول رمضان است که همه مردم آن را به یکدیگر مى گویند. بالاى صفحه تلویزیون هاى عربى هم معمولاً در طول ماه رمضان این جمله نقش مى بندد. تماس تلفنى و یا ارسال نامه هاى تبریک نیز جدى ترین پروتکل رهبران کشورهاى اسلامى است که به مناسبت آغاز رمضان متداول است. عید فطر در پایان این ماه نیز به عنوان بزرگترین عید که حداقل سه روز و تا یک هفته تعطیلات رسمى دارد بر همه شئون زندگى مردم تاثیرگذار است. همه خانواده ها خرید عید و پوشیدن لباس نو را _ حتى اگر از نظر اقتصادى در وضع خوبى نباشند - تجربه مى کنند. تنظیم همه اوقات با سحر و اقطار و در حقیقت تغییر برنامه هاى عادى و رسمى از خصوصیات دیگر رمضان در کشورهاى اسلامى است. همه دانشگاه ها _ حتى دانشگاه آمریکایى بیروت _ جدول ساعات برنامه هاى درسى مخصوص رمضان را از قبل منتشر مى کنند و در بسیارى از کشورها ساعات رسمى ادارات دولتى را تغییر مى دهند.تلقى عید از ماه رمضان سنت حسنه اى است که پیوند طبیعى بین مناسبت دینى و جامعه ایجاد مى کند و احیاى آن در کشور ما نیز مى تواند در تقویت ارتباط دینى جامعه و دیانت موثر باشد.

بی مهری در شان جامعه تاتر نیست

یکشنبه 10 مهر 1384

مصطفی اسکویی،          آن که با باد نرفت،  در بستر بیماری، ناهید خیرابی

مصطفی اسکویی

n.kheirabi@gmail.com

آن ها که با باد نرفتند، آن ها که رنگ عوض نکردند، آن ها که بله قربان گوی هر دوران نشدند... و آن ها که چو بید بر سر ایمان خود لرزیدند؛ آتشی افروختند و بر باد شدند! آن ها دانسته و ندانسته، آماج انواع تهمت ها قرار گرفتند؛ تهمت ها، تامل نشده از سوی ملت آگاه و هنر دوست!! دهان به دهان گشت، اندیشه به محاق رفت و متن از اندیشمندان خالی شد تا جولانگاه با باد رفتگان شود!

از خود می پرسیم؛ دوستی کی بر سر آمد؟دوستداران را چه شد؟ آیا بی دوستی خلاء در عمق هستیمان لانه نمی کند؟ آیا با سرسام زمانه رفتن، اندیشه را کشتن تا پیس باشیم و تندرست، می تواند تسلایی بر رنج هستیمان باشد؟! خبرها همواره کوتاه است. لزومی هم نیست که قاصدک آن ها را بیاورد؛ خبر خود می آید. آمد: حسن فتحی هنرمند تئاتر را در همین چند روز پیش به دلیل نداشتن هزینه بیمارستان، در اوج بیماری به کنار خیابان گذاشتند و هر چند بعد، ناچار کمی به او رسیدند، ولی آن، پایانی شایسته انسان، انسان هنرمند نبود. و اینک نوبت به استاد او، مصطفی اسکویی رسیده است. مصطفی اسکویی، دوست، همکار و همرزم عبدالحسین نوشین!، مصطفی اسکویی، شاگرد زاوادسکی که استادش استانیسلاوسکی بود. استانیسلاوسکی،هنرمند جاودانه تئاتر که "سیستم"را کشف کرد و بازیگری را برخوردار از تکنیک کرد. تکنیکی که جسته و گریخته و تکه پاره، سال هاست که همه اساتید تئاتر ایران، چه در دانشکده ها، چه در آموزشگاه ها و چه بر صحنه های تئاتر، بدون نام بردن از استانیسلاوسکی و مصطفی اسکویی که تمام عمر خود را در شرایطی سخت، صرف تعلیم این سیستم در ایران کرد، از آن بهره می برند. بگذریم و خبر را به پایان بریم: دکتر مصطفی اسکویی، پدر تئاتر علمی ایران، بیش از بیست روز است که در بستر بیماری است.