الله ین آدی و یادی ایله
دوشونورم کی نه قدر یورغون قالیرام تمام بو خبر سر و صداسیندان،داهی بینیمین ایجینده بئله بیر یئر تاپابیلمیرم بو هامی هجمه خبره و یانلیش-یانلیش سوزلره ،طبیعی که منیم فکریم جه.
بیر مویسقیائی نغمه ،سوز ساز منی اوراق لارا سوق ائدیر.
جناب حقین قول لاری نه قدر ده دوام لی و بیر قورخونچ شانتاژ لاردا و اتفاقیه داهی داهی فرقلی موضوع لاردا، قالیر کی اؤزونو چاره سیز گؤرور، و بوراخیر هر قیسم دیش دنیاسین و بیر ترک دونیا ائله مک ضروزیتینده کندیسین تانیر.
بونجا حادثه و وحشت ده قالمیش و تماما دونیاسینا بیگانه اولموش ،بیر سحر اویگو دان دورار کن اؤزونو هر طورلی چالیشماغا مجبور گؤرور،نییه کی کندی اوینده اوشاق و قادین بیر قوش لار یاورو سی کیمی گؤزله مکده دیر،بو گؤزله مک بو شخصی هارا آپارا بیلر سیزجه؟
گئلئچک سیز آغشام و گونلر بونی بئکله یر،بیر تیکه حلال چؤره ک بو الله قول نا یئتمز،نییه کی تمام سعی و دوشونجه سی داها دا یوکسک لره ده اولماق دیر دوشونجه سی، بو یوکسک لیکه فرق ائده مز هانسی یول لاردان گئدسین و طبیعی یئتیش سین.
سوسیال حیاتینده او قدر کی حق لی و حق سیز لیق وار کی بئله فرقینده اولا بیلمز،نییه کی بو شخصین تمام هم و غمی بو حیات دا هر نه تئزلیکده خیال اؤزرینده قویدوغو نیشانی عاید ذئیر،بو یول همان یول ذور کی ماکیاولی چوخ قاباق لار تانییب و دوشونوب ،و بشرین سوسیال حیاتیندا بو طرز یولا دوشمئکی کشف ائدیب.
انسان نه ته هر دوشون سون کی ،هئچ بیرکسین ائتئگینه بئله توغون ماسین،بو طور کندی مفکوره سین دعوا سینا سانسور ایله گئدیر.بیر خبری ائشیدیر سن یا اوخویور سان ،داهی الین چاتمیر خبر دئیه نین یقه سینی توتاسان و یانلیش دوشونچه سین کندی سینه قاندیراسان.
حالا بو خبر چی و جارچی ایچئری ده اولسون و یا دیشاری دا،نه فرق ائدر کی.بیر یانلیش سوز ایله چالیشیر لار بیر ملتی یا بیر قومی یامان و یالان دوشونچه لر چرچیوه سینده ساخلاسینار.
بعضا بیر حالا گئلیر یورز کی هر طورلی خبرین دالیسیندا بیر مهم آللادیجی و انسان شعور ینا توهین ائلدیغلارینی بئله دوشونورسن یا اولور سان و یا سانیرسان کی سنی بیر شی لر ایله قاندیر ماق ایسته مک ده دیلر.
دونن بی بی سی کانال ئیندا بیر فیلمی نقدینه چالیشیردایلار.فیلم ئین آدی "شازده اهتیجاب" ایمیش.
فیلمی باشدان آیاغا گوستر دیلر و سونرا ایکی منور الفکر اوتورب بو فیلم ده گؤردوک لرینی تفسیر به عین ائله دیلر.
بو فیلمی "هوشنگ گلشیری "یازمیش و "بهمن فرمان آرا" آدلی بیر کار گردان یونئتمیشدیر،هم رومان و هم فیلم شاه زامانینا عاید اولان بیر اثر.
کلا بو داستان و روایت قاجار دورونده اتفاقا دوشموش بیر عبارت لر و تماما ،ظلم و ستم و استبداد لیق زمانی همان شاهزاده قاجار لارا عاید اولموش بیر اتفاق.
اول باخیشدا نظره گئلیرکی بو رومان دستوری یازیلیب تا قاجار شاهزاده لرینی تنقید له سین و اونلارین هر طور یاشایشینی بیر فلاکت دوشموش حالارینی و استبدا دا و قلدور چیلیقدا گوسترسین لر،سانکی عامدا پهلوی یونئتیملری پارا و امکانات وئریب لر تا بئلن چی بیر باخیشی قاجار شاه لاری و شازده لاری ایله رفتار اولسون و هر نه قدر ده اولموش اولاسا ملتین قافاسینا قوسون لار کی گئچمیش حاکمیت کیم و نه چی ایمیشلر.
تمام بیر باسقی حالدا اولماق لارینی انسان گؤرور و دوشونور
فیلم ین یازیچی سی بیر پان پهلوچی بیر شخص و کارگردان و یونئتیمی بیر آمریکا دا تحصیل آلمیش بیر گنچ آدام، اول فیلمی خانه قمر خانم و ایکینجی اثزی شازده احتجاب.
فرمان آرا قوی بیر انسان و کار گردان اولدوغونو" خانه قمر خانیم" دا گؤستردی.
و شاه رژیمی نین فرهنگی عنصر لری دولاندیران لار کی شازدا احتجابی یازدیردیلار ،شیمدی کافی گؤورمه میش بو نو بیر فیلمه چئویر مه سینی ایستئدیلر و فیلم دوزه لتندن سونرا تمام سینما پرده لرینده گوستردیلر و شاه رژیمینین قلم چی لری قزت لرده بیر ترسه یول ایله و یانلیش اشاره لرایله یازدیر دیلار کی آی بو نه رومان ونه بیر باخیش استبداده نه گوزه ل اشاره لر و تام بیر ایدین لیق صوره ده بیر مبارزه شاه زاده لر ایله و طبیعی کی بودور قلم و فیلم، وصونرا دا بو فیلمی دولت گیزلی یاردیمی ایله دیشاری فستیوال لار دا نمایش ائدیردلر.
حال صوری بو دور کی اگر شاه رژیمی یازی و همده قاچار طایفه سینین توشلایان یازی چی لارینه عنایت گوستریر، پس "غلامحسین ساعدی "نی تحمل ائدمیر و ائده میر،همین وقت لر ساعدی مرحومون نمایشنامه لری که اغلب مشروطه دؤنمینه عاید لاردی هئچ توجه ائدمیر و هم نمایش لری غدغن ائدیر. تکجه بیر باخیش ساعدی اثر لرینه کافی دیر کی گؤرونه،ساعدی کیم دیر و نئچی دیر و گلشیری کیم دیر و نئچی دیر.
ساعدی عمر بوی نمایشنامه یازیب و داستان و رومان صاحبی اولموش دیر و تکجه رژیم قارشی سیندا و سانسورچی لارین قاباغیندا دوروب.
کافی دیر کی گاو فیلمین گؤروب و عزاداران بیل داستانین اوخویوب و پنچ نمایشنامه مشروطیه سینی گؤزدئن گئچیراخ.
همین قاچار دورون ده کی ظلمی ساعدی ده یازیب و گلشیری ده،هانسی سیندان شاه رژیمی استقبال ائدیب لر.
دوغروسی بودور دورکی همان شاه رژیمینین طرف دار لاری حالا گلشیری جناب لارینی گوندئم ده توتوب و ساعدی کیمی شخصی اونودماغا چالیشیر.
---------------------
بونلاری یازیر کن بئله نظره گلیر کی بیر یا ایکی نفر ایشی دئگیر بو مطلب لر ،منجه هر کس قلم اله آلیب و هر گون بو طرز نمایش لره خارجی مدیالاردا جواب یازا و گوستره کی همین بو غریب اولکه ده انسان ناحق یئره یاد دان چیخارد ماغا چالیشان لار وار.
انسان لارین شعور ایله اویون اویناماسین لار.
دولت مجبور دیلار عتبات دیارینا زیارته گئدن لرین ارزی مشکل لرینی حل ائدسین،نیه کی الحمدالله شیعه مملکتی دیر اولکه میز،عتبات عالیه یه گئدن شخص لر اولا جاق دیر. سوریه ده رهین دوشن شخص لرینی بئلئجه ده مدیا دا گوندئم ده ساغلاماغ نه دئمک.
عجبا بیر قورخو یارادماقدا نه دیر مصلحت.عراق پاتلایش لارینی و سوریه رهین لری تاره تاره بی بی سی دئمکده نئدیر نظر.
--------------------------------------
مرکزی بانک ین مسئول لاری بو تعلل ایله مه سی، خلقین یاتیریم لارینا آز صورت ده فائز وئرمک نه دئمک،عجبا بیر عمد باخیش وار که ملت ایشین گؤجون بوراخیب دا ،بانک اداره لرینین قاباغیندا سکه و ارز آلماق مجبوریتینده اولسون.
سیز یاتیریم فائزین انفیلاسیون دان یوخاری توتون، کیمسه نه سکه بازاریندا دور سون نه یابانجی پارا ایله ملی پاراسین دئیشمکده قالسین.
--------------------------------------
دولت اجرائی ناظرلیگی دوروب هر هانکی ملت وکیلی کی بو طور دولت ه قارشی دوروپ پارلمان دا،همن او شخصی رد صلاحیت ائدیب ،و صونرا اعتراص ائدن کس لری جناب مطهری و سایره کیمی شریف و آدلیم انسان لاری دوباره صلاحیتینی قبول ائدیب لر
--------------------------------------
بونلاری یازدیم کی تک جه بیر هفته نین منه اولان عاید نظر لری دیر
هفته یه قدر ساغ قالین
-من سی سال کارمند بانک بودم و سه یا چهار بار شاهد افت ریال بوده ام و این بحران هم می گذرد.
فقط جنبه روانی دارد،کسی که بیست یا سی ملیون پس انداز دارد ،دلش می خواهد از ارزشش چیزی کم نشود،و این به دنبال سکه و دلار می گردد.
والا اگر کمی تحمل داشته باشد و تجربه سی و اندی سال را داشته باشد می تواند بدون تنش به آرامی چون نسیمی از کنارش می گذرد.
-یعنی به عقیده شما در هزینه های جاری تفاوتی نگذاشته.
-چرا در سبد هزینه خانه وار مشاهده می شود،برای کسی که هر سه چهار سالی مسافرت می رود نمی تواند زیاد تاثیر داشته باشد.
-فقط تحمل باید کرد،زیاد نباید عجله کرد.
-بعدا با شما تماس می گیریم.
تماسی حاصل نخواهد شد،چون همه آن چه که یاد گرفته بودم و به حق هم مطمعن بودم راه کاری داشته و دارم.
غرب و امریکا حتی یک گلوله ای نیاز نبود تا در کند و شوروی متلاشی شود،غرب به دنبال ویرانی اقتصاد سوسیالیستی بود که پایه ای در شن داشت.
با ایران نمی تواند آن کاری که با شوروی کرد بکند.
هفت ملیون ایرانی چه به صورت کارگر و یا از نوع یقه سفیدش در خارج کار می کند و هر سال هم همان اندوخته را در وطن خودش یا به صورت سپرده بانکی و یا اگر مقدارش زیاد باشد سرمایه گذاری از نوع زود بازده اش خواهد کرد،و این یعنی تولید ارز،شاید از نوع کلاسیک اش نباشد مثل تولید و صدور کالا به خارج و بعد برگشت ارز، نه همان اول به صورت ارز وارد می شود،در جمع فرقی نمی کند.ارز وارداتی از نتیجه کار در خارج کشور،یا صدور کالا و بعد به دست آوردن ارز.
در جمع پس باید به پذیریم که سالانه که ممکن است مقدارش به طور صحیح در دست نباشد ولی واردات آن زیاد هم کم نیست. حتی می تواند از صادرات خشک بار و فرش برابری کند و یا شاید هم بیشتر.مثل شوروی سابق نیست که درآمدی نداشته باشد به غیر از نفت و گاز.تاره مافیای هم که شوروی را بگند کشید ندارد.
می ماند تجربه هشت سال تجربه کمر بند سفت بستن،این هم یکی از دلایل ماندگاری روحیه بالای ما ها می باشد.
ایرانی جماعت هیچ وقت مثل بهار عربی ها نبوده و به قولی همیشه باد را بیشتر قوی دیده با خم کردن سر از کنارش گذشته بدون شگستن.
آینده نزدیک نشان خواهد داد،صدق فکر و گفتار بنده را
-مجال نشد که روی ایر روم و همین ها را بگویم حیف صد حیف
می مانم به آینده نزدیک،خواهیم دید
همه لحظه لحظه با پدر بودن را به زیبائی عطر یاس به یاد می آورم.چه موقعی که به سجده بود و گریان از وحشت شب اول قبر،چه به وقتی که برای احقاق حق ما و خودش زمین و زمان نمی شناخت و در عین حال لطافتی مثل همه پدران را داشت.
انسان چگونه می تواند مدح پدر بگوید و از دیگران نشنود که دارد یاوه می گوید،و این "یاوه" بودن را کسانی زیاد می گویند که پدر به اندازه و به مهربانی و حلال خوری مثل پدرم را نداشته باشند.
آری می گویم حلال خوری،که این روز ها دیگر کسی تره هم خرد نمی کند.می چاپند و ناموس غیر نمی شناسند و از سربازی به شاهی می رسند و بعد دست در کمر "عرضه اش را داشتیم و تلاش مان دو سه چندان بود رسدیم" و این عین گفته هزارات نفری است که دست در سفره دیگران دارند و به داشتن اش هم افتخار می کنند.با مدرک ابتدائی زمان شاهی در سن میان سالی فوق لیسانسی را به دیوار خانه تمام غصبی آویخته و با هزاران کلک چپانده توی پرونده کار گزینی اش و حال دارد حقوق دوسه ملیونی تقاعدی اش را به رخ زن و بچه که هیچ به یقه هم قطار اسبق اش می تپد و فکر می کند که پس توله هایش باور خواهند کرد این دغل ها را.از سیگار فروشی سهمیه ای دولتی صاحب صدا ها متر مغازه صوتی تصویری فروشی و باز آن هم از نوع بانه ای اش شده و دارد کم کم هوای دفتر تعاون و سندیکا را به شش های چروکیده اش می کشد.
وقتی بچه های مردم به حکمی و وظیفه ای ماه ها در سنگر جنگ منتظر نامه ای و یا مرخصی به آرزو ماندنند،بعضی ها به هزار دور زدن ها فرزندانشان را در دفاتری که صاحبانشان ترسوتر از خود بودند مامور خدمتی کردند حالا با همان مدارک توفیق ادامه تحصیل را یافتند و در خارح هم تکمیلش کردند و باز گذشته اند با دو ملیتی که مجلس اسلامی اش هم نتوانست جلو دارشان باشد و ماندند در همان پست ها که روزی خاوری اش کنند.
حال من چگونه به پدری که بعد باز نشستگی اش بر سر در یکی از مراجع که همیشه عکس با وقار اش زینت خانه مان بود اشگ ریخت که این تتمه پول رها ئی از خدمت دولتی اش را پاک فرماید که بیهوده به گلوی فرزندش نریخته باشد،و آن مرجع شیعی با چه مهربانی روی کاغذی نوشته ای داد به معافیت سهم امام و ذکات اش، و من اشک پدر را دیدم که کاغذ نوشته آن مرحع مهربان را بوسید و در جیب اش نهاد و به من سفارش، که به کفن اش بدورزم چرا که نگران شب اول قبر بود.
به من حق دهید که برای پدر غمگین نباشم ،چون با یمانی داشت مرد.ولی غمم دوچندان است برای کسانی که پول سفره این امت را به حلقوم فاحشه گان شرعی اشان می ریزند و بچه پس می اندازند.
صلابت پدر را وقتی که کسی از ارازل اوباش محل "سر کار از لباست سو ء استفاده می کنی" را گفت دیدم،که رنگی به رخ زیبایش نماند و در حال انیفورم را کند با پشت دست چنان به صورت جوانک گفت که شیر و خورسید محل ده بخیه به چانه اش زد.
و یا به مدیر مدرسه مان کارنامه ام را نشان داد تا متوجه اشتباه محاسبه معدل ریز نمرات من باشند،و مدیر مان که می خواست این عمل را متوجه دفتر دار پیر دبیرستان نمان نشان دهد،پدر چه مهربانانه مرا تکلیف کرد که دست دفتر دار را ببوسم.چندین دهه است که تواضع در مقابل اشتباه غیر عمد دیگران را به من یادگار گذاشته.
در حین فقر، حلال و حرام را شناختن عین رشادت است که آموخت.ناموس پرستی را در ارگانی که اشتغال داشت به فخر می شناخت.
در هیئتی مذهبی که هفتگی حضور داشت،وآخر مراسم همیشه یادی از سربازان مرز نشین می کرد و دعا یشان یاد روحانی هیئت تذکر می داد،بعد انقلاب در اولین جلسه هیئت باز دعا را در خواست کرد و روحانی مجلس تا به انتهای دعای مرزداران حضرت سجاد ع نه رسیده بود،یکی از جوانان کلت بسته های آن دوران روزگار به هجو کرد که "که دست از... بودنش بر نمی کشد"
و پدر از سر همان مجلس بعد اتمام دعا به فریاد آمد "سرباز وطن برای این ملک من و تو دارد جان می دهد نه کس دیگر".
اهالی هیئت محل ،پدر را دوست داشتند به خاطر همه مردانگی اش که حالا حکم کیمیا را دارد.
چه به روز مان خواهد آمد با این سکّه و دلار هزار تومانی و دوهزار تومانی.
پدر به چه زیبائی آن فقر را برایمان دور زد که بودنش را حس هم نکردیم.
پدر شجاعانه با هشت سر عائله هیچ نیازی به جیره خواری را در ما نپروراند.
پدر با قدرت توانست مشکلات همه محل را به دوش بگیرد و خود به نان شب محتاج بود