حبیب ساهر ...شاعری که در نظیر بی نظیر بود

حبیب ساهیر- دن چاپ اولمامیش اثرلر


حبیب ساهیر

حبیب ساهیر (دوغوم ١٢٨٢ ٬ اؤلوم ١٣٦٤) ایران تورکلرینین ان سئچگین یئنىلیکچى لریندن بیرى ساییلیر. او ایراندا تورک و فارس دیللرینده یئنى شعر آخیمی نین اؤنجول لریندن اولوب و حتی بو آخیمین قوروچوسو ساییلیر. حبیب ساهیر ایستانبول بیلى یوردوندا جغرافیا بؤلومونده تحصیل آلمیش٬ یئددى ایل یاشادیغى بو شهرده “ثروت فنون” تورک ادبى جمعییتیندن دریندن ائتگی له نیب خوصوصی ایله٬ اؤز تخللوصونو دا اوندان آلدیغى “جلال ساهیر”ى چوخ بَیَنمیش ایدى. او ایستانبول - و یئر اوزونده کى جنت اولاراق آدلاندیریب اؤز شئعر و یازیلاریندا بو شهردن تئز - تئز یاد ائتمیشدیر.

حبیب ساهیر تورکیه ده قیسسا، ایراندا داها اوزون بیر موددت جغرافى معللیمى کیمى ایشله میشدیر. ایراندا معللیم لیی نین ایلک ایللرینده٬ صینیف لرده تورکجه دانیشدیغى اوچون٬ دفعه لرله چئشیدلى یئرلره سورگونه گؤنده ریلمیشدیر.

حبیب ساهیرین ایلک اثرلریندن بیرى٬ گونئى آذربایجاندا آزادیستان دؤولتینین قوروچوسو شئیخ محمد خیابانی - یه یازدیغى بیر آغیتدیر. ساهیر اؤز شاعیرلیک و یازارلیق یاشامینى تبریزده چاپ اولان “وطن یولوندا” قزئتى ایله ایش بیرلیکله باشلاییب داها سونرا شفق٬ آذربایجان٬ آزاد میللت٬ یئنى شفق و …یایینلارى ایله داوام ائتدیرمیشدیر. ساهیر، اونلارجا دَیرلى تورکجه اثرین موللیفی دیر. ان سون اثرلریندن بیرى٬ فارس دیلینده یازدیغى تورک شعرى آنتالوژیسی دیر . ( نمونه هایی از ادبیات منظوم ترک، تدوین و ترجمه حبیب ساهر٬ تهران، دنیای دانش، 154 ص٬ 1356) او بو کیتابدا، اورهون داش یازیتلاریندان باشلایاراق گونوموزه قدَر چاغداش تورکوستان و تورکیه شاعیر و یازارلاریندان اؤرنکلر وئرمیشدیر.

———————————-

عینالی دانیشیر

اولکر سؤنوب دان اولدوزو پارلارکن
گؤز تیکرم اوزاق - اوزاق یوللارا
آرغین یورغون کروانلاری گؤزله رم

باهار گونو اریدرکن قارلاری
یاماجلاردا گووَرنده اوت الف
بیلدیر کؤچن چوبانلاری اؤزله رم

دره لرده قیققیلدارکن کهلیک لر
دورولورکن حوض ترلان سولاری
سرین - سرین شمال یئلی اسرکن
اوزاقلاردان سَلاملارام هر سحر
قره لئچک چادیرالی دوللاری
گوشوارالی مخمل دونلو قیزلاری

گؤز گزدیریب اوجالاردان شهره
توزلو یوللار، پالچیق ائولر، قبریستان
قره الم، توزلو بازار، شئح زیندان
آیاق یالین سولقون اوزلو اوشاقلار
شاه چلبی اوسته پالتار یویانلار
کوللوکلرده سومسونن ایت گؤرورم

یادیمدادی گلیب گئدن دئورانلار
اَته ییمده صفا باغی وار ایدی
گؤم گؤی گوللو باغمئشه - ده، چئشمه لر
دییرمانلار فیرلاداراق آخاردی
رشیدییه اطرافیندا گزرکن
ساناردین کی خزان بیلمز باهاردی

یاشیم چوخدور آب حیات ایچمیشم
آتا بگ لر، قازان خان لار، سوف لر
زئینب پاشا، ستار خان لار گؤرموشم
ناحق یئره آخان قانلار گؤرموشم

بویانارکن قیزیل سویا آخشاملار
گون چیخاندان اوز چئویریب او زامان
آل اؤرپکلی گون باتانا باخارام
الوان الوان داوودی ایله بَزَنن
او موقدس پاییزی من اؤزله رم
گئجه لری بیر تک چیراق یاندیریب
آیدین لیغین کروانینی گؤزله رم.

———————————-

آهای آدم های شهر ............

......

شما که در دادن رای عادی مشکل دارید. می خواهید برای اصلاح وضع جامعه مان چه کنید. آیا حال انقلاب و مقابله با ده میلیون بسیجی را دارید. یا منتظرید که بچه های انگلیسی و آمریکائی این مهم را به عهده بگیرند. با تفنگ وارد شوند و برای ما دموکراسی بیاورند و مهم تر از آن به ما دموکراسی هم نیاموزند. چون اگر تصمیم بگیرند بیاموزند متهمشان می کنیم به همدستی با جمهوری اسلامی. ما را بی توجه به این که مانند عراقی ها هستیم اما به معجزه ای مانند آلمان و ژاپن کنند. بیایند در ایران کشته شوند که شاید شما به سینمائی و آزادی و مدرنیزم برسید.

اگر این دومی است به نظر می رسد بهترست سی سالی صبر کنید که مانند ویت نام این فاجعه از یاد افکارعمومی آمریکا برود و یکی مانند جورج بوش پیدا شود و آن حلقه محال را به جنبش درآورد، شاید هدفش ایران باشد. البته اگر در آن زمان از نفت و گاز ایران چیزی مانده باشد که بیارزد. وگرنه سودان است و دارفور......که هست و کسی به دادشان نمی رسد

از آقا ابطحی

۱۷ آذر ۱۳۸۵
خرج پناهندگی و سرنوشت مردم ایران

 

 

دوسال قبل  در آلمان، در یکی از روزنامه های ایرانی خارج از کشور دیدم یک جوان ایرانی در قسمت آگهی قسمت کوچکی را خریده ودر آن قسمت نوشته مرگ بر نظام جمهوری اسلامی و کلی اهانت های رکیک به پیامبر و اسلام و قرآن و امام و آقای خامنه ای و آقای هاشمی و خاتمی.. عکسش را هم چاپ کرده بود. یکی از ایرانیان مقیم آلمان که میدید من دارم این آگهی را میخوانم گفت: اینها این آگهی را چاپ میکنند و بعد وکیل میگیرند وبه اداره ی پناهندگی میروند وبا این استدلال که من این حرفها را نوشته ام و نمیتوانم به ایران بروم، تقاضای پناهندگی میکنند. گذشت تا پارسال در محیط سیاسی ایران دیدم یکی از فعالان سیاسی خیلی حرفهای رادیکال و افراطی میزند. طبق معمول از آقای خاتمی و اصلاح طلبان هم انتقاد های گزنده تر میکرد. ازتاجزاده پرسدم چرا این آقا اینگونه حرف میزند، گفت دورادور شنیده ام قصد رفتن دارد و برای بهتر پناهنده شدن نیاز به این سخنرانی ها دارد. اتفاقا هم همین طور شد. این منش باز هم در مورد افراد دیگر انجام شد. مثل بعضی از آنهایی که تازگی برای تحریم انتخابات مینویسند و کلی به آقای خاتمی بد وبیراه میگویند. همه البته حق دارند به منافع شخصی وخانوادگی شان توجه کنند. نوش جان همه ی کسانی که در داخل یا خارج زندگی خوبی دارند و خدا برای همه کارسازی کند که بقیه هم به آنچه میخواهند برسند ولی شمارا به خدا سرنوشت آنهایی که در ایران می مانند را خرج اداره پناهندگی نکنید. این را من در مورد کسانی نوشتم که میدانم چنین میکنند و هر گز به معنای اتهام زدن به همه ی آنهایی نیست