مسافری از سلاله روحانیت ....آقا ابطحی و آقا خاتمی

۲۹ آذر ۱۳۸۶

آقای خاتمی تبریز دا

دیشب با آقای خاتمی و جمعی از دوستان ترک کابینه آمدیم تبریز. در بین راه از یکی از نمایندگان تبریز چند لغت ترکی یاد گرفتم. برف می آمد. موقع پایین آمدن از هواپیما گفتم: چخ شخته دَه. در بین راه خلبان از آقای خاتمی خواست برود در کابین. وقتی آقای خاتمی داخل کابین بود هواپیما چند تا تکان خورد، به دوستان گفتم: وای مثل اینکه آقای خاتمی پشت فرمان نشسته. خوشبختانه چنین نبود.

در فرودگاه زیر برف چه استقبالی از طرف نخبگان شهر صورت گرفته بود. پلاکاردهای زیادی برای سفر آقای خاتمی در خیابان ها بود. وقتی به محل اقامت رسیدیم خبرنگاران زیادی در آنجا جمع بودند. من مصاحبه مطبوعاتی گذاشتم. بی رو در بایستی هم گفتم حتماً سفرهای آقای خاتمی انتخاباتی است. یعنی نتیجه این سفرها و حضور گسترده مردم که همه با دلخوری از این دولت  همراه است باید در انتخابات معلوم شود که طرحی نو دراندازند. همان دیشب با نمایندگان گروههای اصلاح طلب جلسه بود. حرف های جالبی زدند. حرف آقای جنتی که گفته است اصل بر برائت مردم نیست خیلی تأثیر منفی در جامعه گذاشته و کاملاً به معنای این تلقی شده که شورای نگهبان و یا آقای جنتی هر کسی را خواست می تواند رد یا تأیید صلاحیت کند. در آن جلسه این نگرانی کاملاً مشهود بود. یکی هم می گفت از آقای رفسنجانی بخواهید که به عنوان رئیس خبرگان بر شورای نگهبان نظارت کند که چنین سلیقه ای رد صلاحیت نکنند. در تبریز هم مثل همه جا بر این باورند که اگر رد صلاحیت های غیر منطقی صورت نگیرد، اصلاح طلبان رأی می آورند.صبح امروز علاوه بر جلسه با اقتصادیون، نخبگان استان جمع شده بودند. جالب بود که جمعیت بسیار زیادی از اقشار مختلف بودند، بیش از هزار نفر. جالب تر اینکه استانداری هم تابلو خیرمقدم زده بود. بعد از ظهر امروز جلسه اصلی با مردم بود. در تبریز هم مثل مشهد و شیراز جمعیت زیادی آمده بودند. هر وقت آقای خاتمی حرفی می زد که نقد شرایط فعلی بود سالن منفجر می شد. شور و شوق سالن شهید اقدمی خیلی معنادار بود. کاملاً محسوس بود که تعصب ویژه ای روی زبان پرغنای ترکی دارند. کاش مسئولان کشور به ترک هایی که هیچگاه ایرانی بودن خود را فراموش نمی کنند برای استفاده از زبان ترکی محدودیتی قائل نمی شدند. آقای خاتمی کلی زحمت کشید که چند کلمه ترکی صحبت کند ولی ظاهراً یا بد نوشته بودند یا بد خواند.

پزشکیان، مهرعلی زاده، عبدالعلی زاده، کلانتری و شافعی از اعضای ترک زبان کابینه همراه آقای خاتمی بودند و نمایندگان فعلی و گذشته اصلاح طلب مجلس.

ستاد برگزاری مراسم با نداشتن امکانات دولتی خیلی تلاش گسترده کرده بودند که نشان هدف داری جامعه با انگیزه اصلاحات است.

یاشاسین آذربایجان

هر دم از باغ بری می رسد

تجمع اعتراضی قهوه خانه داران سنتی
صدای اعتراض روشنفکران، دانشجویان، زنان، کارگران، رانندگان، روزنامه نگاران، ناشران، کم بود، صدای قهوه خانه داران هم به این صداها اضافه شد. دیر نیست در مقابل مجلس پیرمردهایی را ببینیم که پلاکاردهایی با این مضمون بالای سر گرفته اند و خواهان ملاقات با حداد عادل هستند:
-چای بدون قلیان معنا ندارد.
-یا مرگ یا قلیان.
-مرگ بر قلیان ستیزان.
-دانشجو، قهوه چی پیوندتان مبارک.
-زندگی بدون قلیان؟ هرگز! «علامه مجلسی»
-اگر قلیان نبود، شاهنامه هم نبود (اشاره به سنت نقالی در قهوه خانه هاست)
-عاشیق های آذربایجان همبستگی خود را با قهوه خانه داران تهران اعلام می نمایند.
-یاشاسین قلیان.
-مرگ بر سفره خانه دار رانت خوار.

آقا ابطحی و روایت قلیان های که این روز ها باید بایگانی شود

۲۰ آذر ۱۳۸۶
قلیان و علامه مجلسی

 

می گویند مرحوم مجلسی که از علمای معروف نامدار شیعه است، اهل قلیان بود. یکی از علمای نجف که خیلی با دخانیات بد بود، رساله ای در حرمت و مذمت قلیان نوشت و آن را داخل بقچه ای گذاشت و با احترام برای علامه مجلسی فرستاد. علامه هم در پاسخ این رساله، دستور داد از بهترین تنباکوی اصفهان کمی آوردند و آن را داخل همان بقچه گذاشت و برای آن عالم نجفی فرستاد تا دیگر چنین رساله ای ننویسد.

همین جوری!